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5.4.1 Fehlende Werte

Bei entsprechender Anhäufung fehlender Werte kann von einer mangelnden Akzeptanz oder mangelndem Verständnis der Items bei den Teilnehmern der Befragungen ausgegangen werden.

Insgesamt gibt es 44 Items, bei denen 50 oder mehr Antworten gefehlt haben. Die Gründe hierfür sind vielfältig. Stark vertreten bei diesen sind beispielsweise die Fragen zu „Innovationsprozess für radikale Innovationen“. Dabei gibt es zwei Erklärungsansätze. Entweder war die Definition von „radikale Innovationen“ trotz gegebener Definition nicht verständlich, oder, wahrscheinlicher, es existiert einfach kein spezifischer Prozess für radikale Innovationen in vielen Unternehmen beziehungsweise es wird nicht explizit unterschieden. Ein weiterer Block der schwach beantworteten Fragen kommt aus den Bereichen Marketing und Kommerzialisierung (Q92 bis Q103). Dabei handelt es sich beispielsweise um Fragen bezüglich der Verkaufskanäle, der Preisgestaltung und der Marketingstrategie. Offensichtlich konnten viele der Befragten zu diesen Themen keine Auskunft geben. Ein drittes Themengebiet sind Anreizsysteme und Bezahlung, zu denen immerhin mehr als 100 Befragte keine Antwort geben konnten. Der vierte Block sind Fragen, die potentiell unklar gestellt wurden, wie beispielsweise die Frage Q166, in der nach dem Charakter der Organisation von heute gefragt wurde und das Statement „lacks shared purpose“ eingeschätzt werden sollte. Hier scheint nicht klar gewesen zu sein, was mit „lacks shared purpose“ gemeint war in Bezug auf Organisation. Gleiches lässt sich beobachten im gleichen Fragenbereich zu den Statements „Makes a difference“ oder „Imaginative“. Der letzte Block besteht schließlich aus den sog. „Andere“ Fragen, also den Fragen, die als letztes angeführt wurden, damit offene Punkte ergänzt werden konnten. Beispielsweise bei der Frage nach Quellen für den Unternehmenserfolg, wurden Antworten angeboten, wie „New products/services“ (Q8), oder „Geographic expansion“ (Q15), und zum Abschluss die Antwort: „Andere“ (Q17). Dass bei „Andere“ lediglich 179 der 732 Befragten etwas angegeben haben, zeigt, dass alle wichtigen Themengebiete bereits abgedeckt wurden. Tabelle 2 listet noch einmal alle Fragen auf, die von mehr als 50 Personen nicht beantwortet wurden.

Tabelle 2: Fragen, die von mindestens 50 Befragten nicht beantwortet wurden

Item

Antworten

Fehlende

Q17 How important are the other sources, important to your buisness?

179

553

Q99 We apply bold penetration marketing (e.g., focusing on aggressive, well-funded, launch of offerings)

596

136

Q102 We follow up on the impact metrics defined prior to launch

597

135

Q101 We explicitly decide on whether to commercialize in-house or with partners

614

118

Q93 Non-traditional pricing schemes are evaluated to reflect the innovative characteristics of the product

617

115

Q98 We have procedures to enable a fast global rollout if the product proves successful

617

115

Q100 We apply non-traditional marketing concepts (e.g., innovative campaigns)

619

113

Q95 We systematically select (new) sales channels to achieve fast ramp-up

622

110

Q166 Lacks shared purpose – Overall, how would you characterize your organization as it is today?

624

108

Q128 Contribution to innovation is explicitly addressed in the standard talent-evaluation process (Incentives)

628

104

Q188 We are exceptionally good at managing radical innovations – If you compare performance with competitors, your business unit is

630

102

Q127 Innovation target fulfillment has a significant impact on management compensation (Incentives)

632

100

Q184 If you compare performance with competitors, your business unit is – Looking at the pipeline, I am very satisfied with the innovation rate to be expected over the next 3 years

632

100

Q96 Local markets and key accounts/sales are included in rollout planning to secure early buy-in and consistent planning

633

99

Q186 If you compare performance with competitors, your business unit is – We are exceptionally good at managing incremental innovations

633

99

Q94 We use aggressive pricing schemes at launch to get scale and customer experience (e.g., free trials)

634

98

Q74 Our innovation process for radical innovations is characterized by –

Decision criteria that are specific to the innovation and may vary from case to case

638

94

Q76 Our innovation process for radical innovations is characterized by – Having more than just 'go' or 'kill' decisions on projects (e.g., repeat grow, wait)

638

94

Q75 Our innovation process for radical innovations is characterized by – Flexible timing of decision gates depending on availability of information

640

92

Tabelle 2: (Fortsetzung)

Item

Antworten

Fehlende

Q97 We create test markets or reference consumer/customer installations before going to the mass market/to large-scale rollout

641

91

Q77 Every large radical project has a top management sponsor with significant vested interest

644

88

Q103 After launch, we continuously improve usability and value proposition of our offering based on customer insights

653

79

Q118 We have understood that specific success factors exist for radical innovations and handle them accordingly

656

76

Q124 We have incentives that are aligned with innovation responsibilities (Incentives)

657

75

Q56 We have a separate budget dedicated to radical innovation

662

70

Q92 The pricing scheme is defined according to perceived value for the consumer/customer

662

70

Q126 We measure innovation outcome versus targets and act on low performance (Incentives)

663

69

Q33 Only with radical innovations are Our aspirations very aggressive

664

68

Q117 We manage radical innovations in an organizational setup differently from incremental innovations

664

68

Q59 Portfolio rebalancing decisions are taken by a cross-functional board

665

67

Q125 Individuals are made accountable to reach innovation targets (Incentives)

665

67

Q165 Encourages conflict – Overall, how would you characterize your organization as it is today?

669

63

Q123 Effective handovers and continuity are ensured throughout the innovation process

675

57

Q84 We consider the implications of a proposed new product early on with respect to – Supply chain

676

56

Q111 We constantly reassess our ongoing relationships to ensure that they still generate value for us

676

56

Q73 We consciously manage radical innovations differently to incremental innovations

677

55

Q135 Makes a difference – Overall, how would you characterize your organization as it is today?

677

55

Q157 Overall, how would you characterize your organization as it is today? Imaginative

677

55

Q108 We actively build a network of external partners (e.g., academia, suppliers, customers, competitors …) to: Effectively roll out the innovation

678

54

Q110 We actively position ourselves in the network to create maximum value for us

678

54

Q82 A failed test is not necessarily a reason to stop the project but seen as an opportunity to make it better

679

53

Q85 We consider the implications of a proposed new product early on with respect to Production

680

52

Q107 We actively build a network of external partners (e.g., academia, suppliers, customers, competitors...) to: Assemble best available components

681

51

Q152 Overall, how would you characterize your organization as it is today? Caring

681

51

Wenn man die Häufigkeit der Antworten als Indikator für die Verständlichkeit nimmt und nur die Items für die Faktoranalyse verwenden möchte, die möglichst Aussagekräftig beantwortet wurden, dann liegt es nahe, dass diese Items aus der Basis herausgenommen werden. Statt mit 146 wurde daher im Folgenden mit 102 Items weitergerechnet.

 
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